De Oresundbrug naar Zweden
Tussen Zweden en Denemarken bevindt zich de Oresundbrug oftewel: Sontbrug. Deze verbinding begint als een tunnel en eindigt in een enorme brug alvorens de eindbestemming te bereiken. De brug verbindt Kopenhagen met Malmö, wanneer je via deze brug reist kun je in z'n geheel veerboten overslaan. De rit over de brug zelf kost zo'n 10 minuten ongeveer. Het alternatief in de buurt, de Helsingor-Helsingborg overtocht van Oresundslinjen duurt zo'n 20 minuten + boarden, dus wat langer, maar is dan wel weer goedkoper.
Reis je via bijvoorbeeld Duitsland, Denemarken en de Sontbrug naar Zweden dan kun je ook overwegen de combi-tickets van Scandlines aan te schaffen, die zijn samen voordeliger dan de losse aanschaf.
De Tol van de Oresundbrug
Na de tunnel en de brug kom je vanzelf aan bij de tol waar je kunt betalen de rit over de brug. Dit kost rond de € 50. Boek je van tevoren / online dan ben je voordeliger uit en via kentekenherkenning automatisch doorrijden (dan hoef je alleen jouw nummerplaat door te geven), dit kan veel tijd besparen. Al helemaal als je deze tickets als combinatie ticket boekt met de overgang van Puttgarden naar Rodby. Als je naar Zweden gaat met de auto, camper of caravan dan is dit voor Nederlanders de meest gebruikte optie, en in ieder geval de handigste route.
Goedkopere tickets via Scandlines
1. Puttgarden – Rodby + Öresund Bridge
2. Rostock – Gedser + Öresund Bridge
De Puttgarden Rodby + Oresundbrug combinatie wordt vaak geboekt door Nederlandse reizigers naar Zweden. De Rostock Gedser combinatie is vanuit Nederland misschien iets minder interessant om te nemen, maar vergis je niet in de charme van de Hanzestad Rostock. Dit is een fantastische plaats voor een overnachting op de camping en deze route kan natuurlijk ook perfect aansluiten op jouw reisplannen.
Scandlines zelf is overigens de grootste veerboot maatschappij van Denemarken, daar kan je deze boekingen goed boeken! Het is ook mogelijk om alleen een ticket voor de brug te kopen, dan betaal je wel iets meer: Cash Ticket Oresundbrug
Wat ben je aan tol kwijt op de Oresundbrug?
De tot-stand koming van de Oresundbrug
De bouw van deze brug begon in 1995 en was 4 jaar later al voltooid. 1 juli 2000 vond de officiële opening plaats. Het project was eerder voltooid dan ingeschat, ondanks dat er enkele bommen uit de Tweede Wereldoorlog waren gevonden. De brug werd in het begin weinig gebruikt, maar inmiddels zijn er steeds meer forenzen die huizen in Zweden kopen en vervolgens in Denemarken werken. Zodoende wordt de brug steeds vaker gebruikt. Daarbij is het sneller dan het alternatief: van Helsingor naar Helsingborg, maar wel weer net iets duurder.
Brug statistieken:
De brug is rond juli het drukste, met meer dan 750.000 auto's die over de brug gaan. De officiële site van de brug houdt alle statistieken bij en die zijn de moeite waard om te bekijken.
Oresundbrug of Ferry Overtocht naar Zweden
Vragen die we veel voorbij zien komen vallen in de categorie: “Wat is handiger, korter, sneller of mooier? De brug of de veerboot? “ De rit over de brug is niet te vergelijken met de ferry overtochten en deze keuze ligt helemaal aan je bestemming en reisschema. De rit over de brug is prachtig, maar dat zijn de overtochten ook.
Belangrijk om te beseffen is dat als je deze brug neemt, je pas rond het meest zuidelijke punt van Zweden, Malmö, bent, je kunt nog wel iets lager maar veel niet. Zweden is een groot land. De rit naar Noorwegen vanuit Malmö is dan ook nog wel 5 uur rijden. Wil je korter rijden en langer op de boot, en daar overnachten? Dan raden we met liefde de overtocht van Kiel naar Goteborg aan. Een comfortabele luxe ferry van Stena Line.
Ook is het sinds kort mogelijk om de combinatie tickets met kortingen te boeken, dan kan je bij één partij je gehele reis vanuit Nederland naar Zweden faciliteren.
Als je een rondreis wilt maken door Scandinavië is het interessant om te beginnen in Malmö en vervolgens van Malmö naar bijvoorbeeld Oslo, Stavanger en dan Bergen te reizen met de auto, en vervolgens de Ferry terug te nemen van Bergen naar Hirtshals.
Jaren 60 kwam ik al met vrachtauto 36 ton gas.