De Oresundbrug naar Zweden

In 10 minuten van Denemarken naar Zweden

Tussen Denemarken en Zweden bevindt zich de Oresundbrug, ook wel Sontbrug genoemd. Deze verbinding begint als een tunnel en eindigt in een enorme brug alvorens de eindbestemming te bereiken. De brug verbindt Kopenhagen met Malmö en wanneer je via deze brug reist kun je de veerdiensten tussen Denemarken en Zweden overslaan. De rit over de brug zelf kost zo'n 10 minuten.

De tol van de Oresundbrug

De tol voor de tunnel bedraagt 510 DKK (personenauto in 2025). Omgerekend is dit tegen de €70, maar de wisselkoers kan variëren. Als je van tevoren boekt, kun je een klein voordeel behalen. Wanneer je je online aanmeldt voor de nieuwsbrief van de Øresundsbron, ben je 10% voordeliger uit. Daarnaast kun je dankzij kentekenherkenning snel doorrijden.

Er is echter nog een goede deal: 
Voor reizigers vanuit de richting Nederland/Duitsland biedt veerbootmaatschappij Scandlines een combinatieticket inclusief de overtocht Puttgarden–Rødby. Dit is de snelste route naar Zweden (zie ook de kaart op deze pagina). Voor een combiticket betaal je vanaf €98,75 voor een standaardauto. Als je de veerdienst en tol voor de brug apart van elkaar zou boeken, zou je minimaal €122 kwijt zijn.

Tolpoorten sontbrug

Op de linkerbanen kun je doorrijden als je vooraf tickets hebt gekocht; op de middenbanen kun je de tol voor de Sontbrug met een betaalkaart voldoen.

Combi ticket Oresundbrug: korting op de snelste route naar Zweden

Scandlines

🇩🇪 Puttgarden ⟷ Rødby 🇩🇰

+ Øresundbrug naar Zweden 🇸🇪

2 in 1 combiticket

🇩🇰 Kopenhagen ⟷ Malmö 🇸🇪

Tolbrug tussen Denemarken en Zweden

Scandinavie-overtocht.nl werkt samen met Scandlines en wij kunnen een commissie ontvangen bij boekingen.

Wie ervoor kiest om via de veerboot Puttgarden–Rødby te reizen, kan met het voordelig combiticket binnen 7 dagen doorreizen over de Sontbrug naar Zweden.

De goedkopere tickets via Scandlines toegelicht

1. Puttgarden – Rodby + Öresund Bridge
2. Rostock – Gedser + Öresund Bridge

De Puttgarden Rodby + Oresundbrug combinatie wordt vaak geboekt door Nederlandse reizigers naar Zweden vanwege het snelheidsvoordeel. De Rostock Gedser combinatie is vanuit Nederland misschien iets minder interessant om te nemen, maar vergis je niet in de charme van de Hanzestad Rostock. Dit is een fantastische plaats voor een overnachting op de camping en deze route kan natuurlijk ook perfect aansluiten op jouw reisplannen.

Kaart met routes naar de Øresundbrug

Veel mensen kiezen voor de kortste route naar de Øresundbrug. (zie de groene route op de kaart). Je koopt dan een extra kaartje voor de veerboot, maar je bespaart dan weer op de tol van de grote Beltbrug. Je verkort de afstand via de route met ongeveer 150 kilometer. Daarnaast kun je even 45 minuten pauzeren van je rit en even uitwaaien op de veerboot.  

De paarse route is dus ook mogelijk, maar duurt een flink stuk langer. Daarnaast zijn er nog andere routes mogelijk die je op onze kaart met overtochten binnen Denemarken kunt vinden.  

Scandlines

🇩🇪 Puttgarden ⟷ Rødby 🇩🇰

+ Øresundbrug naar Zweden 🇸🇪

2 in 1 combiticket

Oresundbrug of overtocht naar Zweden?

Vragen die we veel voorbij zien komen vallen in de categorie: “Wat is handiger, korter, sneller of mooier? De brug of de veerboot? “ De rit over de brug is niet te vergelijken met de ferry overtochten en deze keuze ligt helemaal aan je bestemming en reisschema. De rit over de brug is prachtig, maar dat zijn de overtochten ook.

Belangrijk om te beseffen is dat als je deze brug neemt, je pas rond het meest zuidelijke punt van Zweden, Malmö, bent, je kunt nog wel iets lager maar veel niet. Zweden is een groot land. De rit naar Noorwegen vanuit Malmö is dan ook nog wel 5 uur rijden. Wil je korter rijden en langer op de boot, en daar overnachten? Dan raden we met liefde de overtocht van Kiel naar Gotenburg aan. Een comfortabele luxe ferry van Stena Line.

oresundbrug van boven

De totstandkoming van de Oresundbrug

De bouw van deze brug begon in 1995 en was 4 jaar later al voltooid. 1 juli 2000 vond de officiële opening plaats. Het project was eerder voltooid dan ingeschat, ondanks dat er enkele bommen uit de Tweede Wereldoorlog waren gevonden. De brug werd in het begin weinig gebruikt, maar inmiddels zijn er steeds meer forenzen die huizen in Zweden kopen en vervolgens in Denemarken werken. Zodoende wordt de brug steeds vaker gebruikt. Daarbij is het sneller dan het alternatief: van Helsingor naar Helsingborg, maar wel weer net iets duurder.

Brug statistieken:
De brug is rond juli het drukste, met meer dan 750.000 auto's die over de brug gaan. De officiële site van de brug houdt alle statistieken bij en die zijn de moeite waard om te bekijken.